Page 36 - ECEP_Kitap
P. 36

MOTOR GELİŞİMLE İLGİLİ KAZANIMLAR


                  GÖSTERGELERİ VE AÇIKLAMALARI






          Kazanım 1. Yer değiştirme hareketleri yapar.
          Göstergeleri:  Isınma  ve  soğuma  hareketlerini  bir  rehber  eşliğinde  yapar.  Yönergeler  doğrultusunda  yürür.  Yönergeler
          doğrultusunda koşar. Belli bir yükseklikten atlar. Belli bir yüksekliğe zıplar. Belli bir yüksekliğe tırmanır. Tırmanılan yükseklikten
          iner. Engelin üzerinden atlar. Koşarak bir engel üzerinden atlar. Çift ayak sıçrayarak belirli mesafe ilerler. Tek ayak sıçrayarak
          belirli mesafe ilerler. Belirlenen mesafede yuvarlanır. Belirli bir mesafeyi sürünerek gider. Belirlenen noktadan çift ayakla ileriye
          doğru  atlar.  Kayma  adımı  yaparak  belirli  mesafede  ilerler.  Galop  yaparak  belirli  mesafede  ilerler.  Sekerek  belirli  mesafede
          ilerler.
          Açıklamaları: Yer  değiştirme  hareketlerinin  vücudu  doğru  kullanarak  yapılmasına  ilişkin  etkinlikler  düzenlenmelidir.  Önemli
          olan  çocuğun  kaç  metre  atladığı  veya  kayma  adımı  ile  kaç  metre  ilerlediği  değil  hareketi  nasıl  yaptığıdır.  Kullanılacak
          yönergeler; farklı yönlere, farklı şekillerde “hızlı, yavaş, öne, arkaya, sağa, sola, ritmik, parmak ucunda, topukta, geri geri, yan
          yan  ”gibi  olabilir.  Etkinlikler  planlanırken  “yükseklik”,  “mesafe”  gibi  nitelendirmeleri  belirlemede  çocukların  hangi  yaşta  ne
          yapabildikleri  dikkate  alınmalıdır.  Koşarak  bir  engel  üzerinden  atlamada  hareketin  durmaksızın  gerçekleştirilmesi
          beklenmektedir. Engelin yüksekliği en fazla 20 cm olmalı ve derinliği çocukların adım uzunluğunu geçmemelidir. Çocuğun çift
          ayak öne atlamasında, kollarından kuvvet alarak çift ayak sıçraması ve çift ayak yere konması beklenmektedir. Galop hareketi,
          adımlama  hareketinin  devamında  arka  ayağın  ön  ayağın  yanına  sıçrayarak  getirilmesi  ve  bu  hareketin  ritmik  biçimde
          tekrarlanması olarak tanımlanır. Çocuklara galop hareketini gerçekleştirmeleri için yönerge olarak “At gibi, koşalım, hareket
          edelim.” ifadeleri kullanılabilir.
          Kazanım 2. Denge hareketleri yapar.
          Göstergeleri: Ağırlığını bir noktadan diğerine aktarır. Atlama, konma, başlama, durma ile ilgili denge hareketlerini yapar. Tek
          ayak  üzerinde  durur.  Tek  ayak  üzerinde  sıçrar.  Bireysel  ve  eşli  olarak  denge  hareketleri  yapar.  Çizgi  üzerinde  yönergeler
          doğrultusunda yürür. Denge tahtası üzerinde yönergeler doğrultusunda yürür.
          Açıklamaları: Bir  yükseklikten  aşağı  atlarken,  yukarı  zıplarken  veya  uzun  atlama  yaparken  önemli  olan  çocuğun  çift  ayak
          sıçraması  ve  yere  çift  ayak  ile  konmasıdır.  Ağırlığını  bir  noktadan  diğerine  aktarmak  vücut  ağırlığının  bir  noktadan  diğer
          noktaya  aktarımıdır.  Örneğin,  topu  atarken  öne  adım  atarak  ağırlığını  öne  alması  veya  engeller  arasından  koşarken  yön
          değiştirmede ağırlığını bir ayaktan diğerine aktarması gibi. Farklı vücut bölümlerini kullanarak denge hareketleri yani jimnastik
          duruşları yapılmalıdır. Örneğin, bank vaziyeti, cephe, küçük planör gibi. “Vücudunun iki parçasını kullanarak (iki dizi üzerinde
          vb.)  dengede  dur”,  “Üç  parçasını  kullanarak  (tek  el,  iki  ayak  vb.)  dengede  dur”  gibi  yönergeler  verilerek  etkinlikler
          düzenlenebilir. Denge tahtası üç yaşındaki bir çocuk için 6 cm genişliğinde, 2,5 m uzunluğunda, 10 cm yüksekliğinde olmalıdır.
          Yaş ilerledikçe denge tahtasının yüksekliği 20 cm'ye kadar çıkarılabilir. Denge tahtası üzerinde farklı şekillerde yürüme, yan
          yan, geri geri, parmak ucunda, adımlama ile, ritmik, hızlı, yavaş gibi değişik yönergelerle yapılabilir.
          Kazanım 3. Nesne kontrolü gerektiren hareketleri yapar.
          Göstergeleri: Bireysel ve eşli olarak nesneleri kontrol eder. Küçük top ile omuz üzerinden atış yapar. Atılan topu elleri ile tutar.
          Duran topa koşarak gelip ayakla vurur. Küçük topu tek elle yerden yuvarlar. Raket/sopa ile sabit topa vurur. Topu olduğu yerde
          ritmik olarak sektirir. Farklı boyut ve ağırlıktaki nesneleri hedefe atar. Nesneleri kaldırır, taşır, iter, çeker. İp atlar.
          Açıklamaları: Bireysel ve eşli olarak nesneleri kontrol etmede; balon, deniz topu, eşarp veya kurdele gibi nesneleri omuzla,
          dizle,  başla  kontrol  etmek,  hareketi  başlatmak,  hareketin  devamını  sağlamak  ve  nesnelerin  hareketini  kontrol  edebilmek
          anlatılmaktadır. Tenis topu gibi küçük bir top ile omuz üzerinden atış yaparken; topun ne kadar uzağa atıldığı veya hedefi
          vurup vurmadığı değil, hareket formunun doğru şekilde yapılması önemlidir. Yani topu omuz seviyesinin üstüne almak, topsuz
          ayağı  bir  adım  öne  almak  ve  topu  fırlatırken  vücudu  hedefe  doğru  döndürmek  anlatılmaktadır.  Küçük  topu  tek  elle  yerden
          yuvarlarken; topun hedefi vurup vurmadığı değil, hareket formunun doğru şekilde yapılması önemlidir. Yani topu yuvarlarken
          topsuz ayağın bir adım öne atılması, dizlerin bükülerek vücudun yere yaklaştırılması, topun zıplamadan yerden yuvarlanması
          anlatılmaktadır. Raket/sopa ile sabit topa vururken; topa paralel durmak ve vuruş sırasında ağırlık aktarımı yapmak önemlidir.
          İp  atlama,  el  göz  koordinasyonu  gerektiren  zor  bir  beceridir.  Burada  istenilen  ipi  kendi  başına  atlamasıdır.  Çocuklar  bu
          dönemde  ritmik  olarak  ip  atlayamasalar  da  bunun  temelini  oluşturacak  ipi  başının  üzerinden  çevirme  ve  ipi  gördüğünde
          üzerinden sıçrama hareketlerini basit düzeyde yapabilirler. Bu dönemde ip atlarken en az iki kere art arda hareketi yapması
          beklenmektedir. Kaç tane atladığı önemli değildir.





                                                                                                                34
                            ar      ge                                            / bursailmemarge     bursaarge.meb.gov.tr

                             BURSA
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41