Page 43 - ECEP_Kitap
P. 43

DİL GELİŞİMİYLE İLGİLİ KAZANIMLAR


                  GÖSTERGELERİ VE AÇIKLAMALARI





          Kazanım 1. Sesleri ayırt eder.
          Göstergeleri:  Sesin  geldiği  yönü  söyler.  Sesin  kaynağının  ne  olduğunu  söyler.Sesin  özelliğini  söyler.  Sesler  arasındaki
          benzerlik ve farklılıkları söyler. Verilen sese benzer sesler çıkarır.
          Açıklamaları: Sesin özelliği ile sesin ince-kalın, yüksek-alçak, uzun-kısa olma gibi özellikleri ifade edilmek istenmiştir. Sesler
          arasındaki benzerlik ve farklılıkların neler olduğu üzerinde durulması beklenmektedir.
          Kazanım 2. Sesini uygun kullanır.
          Göstergeleri:  Konuşurken/şarkı  söylerken  nefesini  doğru  kullanır.  Konuşurken/şarkı  söylerken  sesinin  tonunu,  hızını  ve
          şiddetini ayarlar.
          Açıklamaları: Çocukların iletişim ortamlarında, oyun oynarken ve herhangi bir etkinlik sırasında seslerini uygun kullanmaları
          konusunda model olunmalı ve gerekli rehberlik yapılmalıdır.
          Kazanım 3. Söz dizimi kurallarına göre cümle kurar.
          Göstergeleri: Düz cümle, olumsuz cümle, soru cümlesi ve birleşik cümle kurar. Cümlelerinde ögeleri doğru kullanır.
          Açıklamaları: Çocukların  insanları,  yerleri,  durumları  ve  olayları  betimlemek  için  beş  veya  altı  sözcükten  oluşan  cümleler
          kurarak  konuşması  desteklenmelidir.  Çocuğun  grup  içinde  mesajı  tekrar  anlatabileceği  yaratıcı  oyunlar  (Örneğin,  mesaj
          aktarmak) için fırsat yaratılabilir. Bir konu hakkında görüşü istenmelidir veya öğrenmek istediği konuda sorular sorması için
          teşvik edilmelidir. Konuşmaları sırasında birleşik cümleleri kullanması için öykü anlatımı ve sohbetlere yer verilmelidir.
          Kazanım 4. Konuşurken dil bilgisi yapılarını kullanır.
          Göstergeleri: Cümle kurarken isim, fiil, sıfat, bağlaç, çoğul ifadeler, zarf, zamir, edat, isim durumları ve olumsuzluk yapılarını
          kullanır.
          Açıklamaları: Öğretmen konuşmasında dil bilgisi yapılarını doğru bir şekilde kullanarak çocuğa model olmalıdır. Öğretmen
          çocukların seslerini ve görüntülerini zaman zaman kayda alarak kendilerini dışarıdan bir gözle incelemelerine fırsat verebilir.
          Kazanım 5. Dili iletişim amacıyla kullanır.
          Göstergeleri:  Konuşma  sırasında  göz  teması  kurar.  Jest  ve  mimikleri  anlar.  Konuşurken  jest  ve  mimiklerini  kullanır.
          Konuşmayı başlatır. Konuşmayı sürdürür. Konuşmayı sonlandırır. Konuşmalarında nezaket sözcükleri kullanır. Sohbete katılır.
          Konuşmak için sırasını bekler. Duygu, düşünce ve hayallerini söyler. Duygu ve düşüncelerinin nedenlerini söyler.
          Açıklamaları: Çocuğun  sohbeti  başlatması,  düşüncelerini  iletirken  uygun  jestleri  kullanması  için  öğretmen  doğru  bir  model
          olmalı ve çocukları desteklemelidir. Grup konuşmaları-tartışmaları sırasında çocukların iletişimin karşılıklı ve sıralı olduğunu
          kavrayabilmesi ve çoğunlukla sıra alarak konuşması için ortam yaratılmalıdır.
          Kazanım  6.  Sözcük  dağarcığını  geliştirir.  (Göstergeleri:  Dinlediklerinde  yeni  olan  sözcükleri  fark  eder  ve  sözcüklerin
          anlamlarını  sorar.  Sözcükleri  hatırlar  ve  sözcüklerin  anlamını  söyler.  Yeni  öğrendiği  sözcükleri  anlamlarına  uygun  olarak
          kullanır. Zıt anlamlı, eş anlamlı ve eş sesli sözcükleri kullanır.)
          Açıklamaları: Çevresindeki nesneleri ve olayları betimlemesi için çocuğa yeni ve farklı sözcükler kullanması konusunda model
          olunmalıdır (Örneğin, bir nesneyi gösterirken “şey” demek yerine, nesnenin adı ve belirgin özelliğini söylemek gibi). Anlamını
          bilmediği sözcükler sorması ve daha sonra bunları kullanması, duygularını (mutlu, üzgün, yorgun, korkmuş gibi) ifade etmesi
          için  farklı  sözcüklerle  model  olunmalıdır.  Zıt  anlamlı,  eş  anlamlı  ve  eş  sesli  sözcüklerin  farklı  anlamları  ifade  edebileceğini
          anlaması için “uyaklar, kısa şiirler, bilmeceler, öyküler ve mizahlardan faydalanılabilir.
          Kazanım 7. Dinlediklerinin/izlediklerinin anlamını kavrar.
          Göstergeleri: Sözel yönergeleri yerine getirir. Dinlediklerini/izlediklerini açıklar. Dinledikleri/izledikleri hakkında yorum yapar.
          Açıklamaları: Bu  kazanımda  ele  alınan  “dinledikleri”  sözcüğü;  öğretmenin  ve  diğer  çocukların  konuştuklarını,  öğretmenin
          okuduklarını veya anlattıklarını ve dinledikleri müziği kapsar. “İzledikleri” sözcüğü ise film, video, televizyon, tiyatro ve konser
          izlerken işittiklerini ve gördüklerini kapsar.
          Kazanım 8. Dinlediklerini/izlediklerini çeşitli yollarla ifade eder.
          Göstergeleri:  Dinledikleri/izledikleri  ile  ilgili  sorular  sorar.  Dinledikleri/izledikleri  ile  ilgili  sorulara  cevap  verir.
          Dinlediklerini/izlediklerini  başkalarına  anlatır.  Dinlediklerini/izlediklerini  resim,  müzik,  drama,  şiir,  öykü  gibi  çeşitli  yollarla
          sergiler.
          Açıklamaları: Çocuklar bireysel farklılıklar nedeniyle kendilerini farklı şekillerde ifade edecekleri için, planlanacak etkinliklerin
          de bu ihtiyaca cevap verecek çeşitlilikte olması gerekmektedir. Çocukların izledikleri/ dinledikleri ile ilgili bireysel paylaşımlarda
          bulunması desteklenmelidir.


                                                                                                                41
                            ar      ge                                            / bursailmemarge     bursaarge.meb.gov.tr

                             BURSA
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48