Page 44 - ECEP_Kitap
P. 44

DİL GELİŞİMİYLE İLGİLİ KAZANIMLAR


                  GÖSTERGELERİ VE AÇIKLAMALARI





          Kazanım 9. Ses bilgisi farkındalığı gösterir.
          Göstergeleri:  Sözcüklerin  başlangıç  seslerini  söyler.  Sözcüklerin  sonunda  yer  alan  sesleri  söyler.  Aynı  sesle  başlayan
          sözcükler üretir. Aynı sesle biten sözcükler üretir. Şiir, öykü ve tekerlemedeki uyağı söyler. Söylenen sözcükle uyaklı başka
          sözcük söyler.
          Açıklamaları: Çocuğun uyakları, kısa şiirleri, tekerlemeleri tekrar etmesi, bildiği oyunlardaki, şarkılardaki ve öykülerdeki uyaklı
          sözcükleri fark etmesi, eşleştirmesi ve üretmesi için çocuk desteklenmelidir. Bu etkinliklerde sesli harflerle çalışmak öncelikli
          olmalıdır.
          Kazanım 10. Görsel materyalleri okur.
          Göstergeleri:  Görsel  materyalleri  inceler.  Görsel  materyalleri  açıklar.  Görsel  materyallerle  ilgili  sorular  sorar.  Görsel
          materyallerle ilgili sorulara cevap verir. Görsel materyalleri kullanarak olay, öykü gibi kompozisyonlar oluşturur.
          Açıklamaları: Bu kazanımda sözü edilen görsel materyaller; çocuğun çevresindeki resimleri, şekilleri, süslemeleri, fotoğrafları,
          tabloları, heykelleri, grafikleri, şemaları, harita ve krokileri kapsamaktadır. Bir resmi, fotoğrafı anlatmak, bir grafik, şekil veya
          şemanın  neye  ait  olduğunu,  neyi  gösterdiğini,  çizgi  veya  sütunların  hangilerinin  az  veya  çok  olduğunu  açıklamaya  yönelik
          etkinlikler görsel materyalleri okuma kazanımına ulaşmayı sağlayıcı etkinliklerdendir.
          Kazanım 11. Okuma farkındalığı gösterir.
          Göstergeleri: Çevresinde bulunan yazılı materyaller hakkında konuşur. Yetişkinden kendisine kitap okumasını ister. Okumayı
          taklit eder. Okumanın günlük yaşamdaki önemini açıklar.
          Açıklamaları:  Çocuğa  kitap  ve  tabela,  afiş,  pano,  etiket  yazıları  gibi  çevresindeki  yazılar  hakkında  sorular  yöneltilerek  bu
          materyalleri fark etmesi sağlanabilir. Okumanın günlük yaşamdaki önemini açıklar: Yeni ve ilginç şeyler öğrenmek için kitap
          okumak, bize yazılan mektupları, mesajları okumak, lokantada menüden sipariş vermek, otobüs saat ve güzergâhlarını bilmek,
          marketten alışveriş yapmak, verilen bir adresi bulmak gibi durumlarda okumanın önemi vurgulanabilir.
          Kazanım 12.Yazı farkındalığı gösterir.
          Göstergeleri:  Çevresindeki  yazıları  gösterir.  Yazılı  materyallerde  noktalama  işaretlerini  gösterir.  Yazının  yönünü  gösterir.
          Duygu ve düşüncelerini bir yetişkine yazdırır. Yazının günlük yaşamdaki önemini açıklar.
          Açıklamaları:  Bu  kazanım  kapsamında  öğretmen  çocuklara  kitap  okumaya  başlamadan  önce  kapak  resmi,  kitabın  adı,
          yazarın adı ve kitabın çizeri gibi resim ve yazılar hakkında çocukların dikkatini çeker. Öğretmen, çocukların yazının soldan
          sağa doğru olduğunu fark etmesi için kitapta yer alan metin içerisindeki yazıların yönünü gösterir; yazının yönünü parmağıyla
          takip  eder.  Soru  işareti,  virgül  gibi  noktalama  işaretlerini  göstererek  bu  işaretlerin  tanınmasını  sağlar.  Yazının  günlük
          yaşamdaki önemini ise adımızın-soyadımızın yazılı hâlini tanımak, evimizin adresini bulmak, sevdiklerimize mektup yazmak,
          menüden yemek siparişi vermek; otobüs, uçak gibi ulaşım araçlarının kalkış-varış saatlerini bilmek, alışveriş listesi hazırlamak
          gibi konuları ele alarak vurgulayabilir.



























                                                                                                                42
                            ar      ge                                            / bursailmemarge     bursaarge.meb.gov.tr

                             BURSA
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49