Page 28 - ECEP_Kitap
P. 28

SOSYAL VE DUYGUSAL GELİŞİMLE İLGİLİ
                                             KAZANIMLAR

                  GÖSTERGELERİ VE AÇIKLAMALARI





          Kazanım 1. Kendisine ait özellikleri tanıtır.
          Göstergeleri: Adını, soyadını, yaşını, fiziksel özelliklerini ve duyuşsal özelliklerini söyler.
          Açıklamaları: Çocukların adı, soyadı ve yaşı gibi kimlik bilgilerini; cinsiyeti, ten rengi, saç rengi, boyu, göz rengi gibi fiziksel
          özelliklerini; ilgi ve tercihleri gibi duyuşsal özelliklerini ifade edebilmeleri için fırsatlar yaratılmalıdır.
          Kazanım 2. Ailesiyle ilgili özellikleri tanıtır.
          Göstergeleri: Anne ve babasının adını, soyadını, mesleğini vb. söyler. Anne ve babasının saç rengi, boyu, göz rengi gibi
          fiziksel özelliklerini söyler. Teyze ve amca gibi yakın akrabalarının isimlerini söyler. Telefon numarasını söyler. Evinin adresini
          söyler.
          Açıklamaları:  Evine/ebeveyninin  birine  ait  telefon  numarasını  ve  adres  bilgilerini  söylemesi  beklenir.  Çocukların  aile
          bireylerine ait özellikler ile yakın akrabalarının isimlerini söylemesi için fırsatlar sunulmalıdır.
          Kazanım 3. Kendini yaratıcı yollarla ifade eder.
          Göstergeleri: Duygu, düşünce ve hayallerini özgün yollarla ifade eder. Nesneleri alışılmışın dışında kullanır. Özgün özellikler
          taşıyan ürünler oluşturur.
          Açıklamaları: Çocukların özgün özellikler taşıyan ürün oluşturması; duygularını, düşüncelerini ve hayallerini tamamen kendine
          özgü  bir  biçimde  çalışmasına  yansıtıp,  yaratıcılığını  kullanarak  ürününü  diğerlerininkinden  farklı  kılmasıdır.  Bu  amaçla,
          nesneleri  alışılmışın  dışında  farklı  şekillerde  kullanabilecekleri,  duygularını  drama,  oyun,  dans,  resim,  müzik,  şiir,  öykü  gibi
          yollarla gösterebilecekleri etkinlikler planlanmalıdır. Öğretmenin çocukların özgün ürün yapmasını beklemesinin yanı sıra onları
          değişik  sanat  dalları  ile  tanıştırması  da  önemlidir.  Bu  tanışma  çevrenin  olanakları  elverdiğince  gerçekleştirilebilir.  Örneğin,
          resim veya heykel galerileri, müzeler, tarihî yerler ve binalar ziyaret edilebilir, bir ressam veya hasır dokuma ustası sınıfa davet
          edilebilir veya atölyesinde ziyaret edilebilir. Bunun yanı sıra müzik dinletilerine gitmek, doğal alanlara geziler düzenlemek gibi
          yaşantılar da önemsenmelidir.
          Kazanım 4. Bir olay veya durumla ilgili olarak başkalarının duygularını açıklar.
          Göstergeleri:  Başkalarının  duygularını  söyler.  Başkalarının  duygularının  nedenlerini  söyler.  Başkalarının  duygularının
          sonuçlarını söyler.
          Açıklamaları: Bu kazanım çocukta empati duygusunun gelişiminin temelini oluşturur. Çocuklar başkalarının duygularını jest ve
          mimiklerle gösterebileceği gibi sözel olarak da ifade edebilirler. Başkalarının duygularını anlatmaya yönelik çeşitli etkinlikler
          düzenlenmelidir.
          Kazanım 5. Bir olay veya durumla ilgili olumlu/olumsuz duygularını uygun yollarla gösterir.
          Göstergeleri: Olumlu/olumsuz duygularını sözel ifadeler kullanarak açıklar. Olumsuz duygularını olumlu davranışlarla gösterir.
          Açıklamaları:  Çocuğun  yaşadığı  bir  olay  veya  durum  karşısında  duygularını  uygun  yollarla  ifade  etmesi  beklenmektedir.
          Çocuğun mutlu, mutsuz, heyecanlı, kızgın, şaşkın gibi değişik duygularını ifade etmesi için uygun ortamlar oluşturulmalıdır. Bu
          duyguların  hepsinin  normal  olduğu  çocuğa  ifade  edilmeli  ve  duygularını  bastırmak  yerine  kendisine  ve  çevresine  zarar
          vermeyecek şekilde kontrol etmeyi öğrenmesi desteklenmelidir.
          Kazanım 6. Kendisinin ve başkalarının haklarını korur.
          Göstergeleri:  Haklarını  söyler.  Başkalarının  hakları  olduğunu  söyler.  Haksızlığa  uğradığında  neler  yapabileceğini  söyler.
          Başkalarının haklarını korumak için ne yapması gerektiğini söyler.
          Açıklamaları:  Çocuk  Hakları  Sözleşmesi  temelinde  çeşitli  etkinliklerle  çocuklarda  farkındalık  oluşturulmaya  çalışılmalıdır.
          Bütün etkinliklerde hak temelli bir uygulama yapılmaya dikkat edilmelidir. Bu konu ile ilgili çocukların düzeylerine uygun kitaplar
          okunmalı, görseller incelenmeli, afişler sınıfa asılmalıdır.
          Kazanım 7. Bir işi veya görevi başarmak için kendini güdüler.
          Göstergeleri: Yetişkin yönlendirmesi olmadan bir işe başlar. Başladığı işi zamanında bitirmek için çaba gösterir.
          Açıklamaları: Çocuğun herhangi bir yetişkin müdahalesi olmaksızın tamamen kendi özgür iradesiyle bir işe başlaması ve o işi
          bitirmesi  için  gerekli  ortamın  düzenlenmesi  gerekmektedir.  Çocuk  kendine  uygun  ortam  ve  materyal  sağlandığı  ve  uygun
          davranışlarla  karşılaştığı  sürece  bir  işi  sürdürme  ve  tamamlama  çabası  göstereceğinden,  öğretmen  bu  hususlara  dikkat
          etmelidir.
          Kazanım 8. Farklılıklara saygı gösterir.
          Göstergeleri:  Kendisinin  farklı  özellikleri  olduğunu  söyler.  İnsanların  farklı  özellikleri  olduğunu  söyler.  Etkinliklerde  farklı
          özellikteki çocuklarla birlikte yer alır.)



                                                                                                                26
                            ar      ge                                            / bursailmemarge     bursaarge.meb.gov.tr

                             BURSA
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33