Page 29 - ECEP_Kitap
P. 29

SOSYAL VE DUYGUSAL GELİŞİMLE İLGİLİ
                                             KAZANIMLAR

                  GÖSTERGELERİ VE AÇIKLAMALARI





          Açıklamaları: Çocukların  bireysel,  sosyal  ve  kültürel  farklılıkları  zenginlik  olarak  kabul  edip,  saygı  göstermesi  için  uygun
          etkinlikler düzenlenir. Bu konuda yetişkinlerin model olması ve çaba göstermesi gerekmektedir.
          Kazanım 9. Farklı kültürel özellikleri açıklar.
          Göstergeleri:  Kendi  ülkesinin  kültürüne  ait  özellikleri  söyler.  Kendi  ülkesinin  kültürü  ile  diğer  kültürlerin  benzer  ve  farklı
          özelliklerini söyler. Farklı ülkelerin kendine özgü kültürel özellikleri olduğunu söyler.
          Açıklamaları: Bu kazanımın gerçekleştirilmesine çocuğun kendi ülkesinin kültürünü tanıması ile başlanır ve farklı kültürlerin
          tanıtımı ile devam edilir. Örneğin, çocuklara her ülkenin bir bayrakla temsil edildiği anlatılır ve kendi ülkesinin bayrağı tanıtılır.
          Çeşitli etkinliklerde çocukların kendi ülkesinin kültürüne ait bayramlar, yemek, giysi, müzik, oyuncak, oyun, dans, para gibi
          özellikleri ele alınabilir. Daha sonra bu çalışmalar farklı kültürler için de yapılır. Bunun yanı sıra ülkelerin farklı olduğu kadar
          ortak değerleri olduğu da vurgulanmalıdır.
          Kazanım 10. Sorumluluklarını yerine getirir.
          Göstergeleri:  Sorumluluk  almaya  istekli  olduğunu  gösterir.  Üstlendiği  sorumluluğu  yerine  getirir.  Sorumluluklar  yerine
          getirilmediğinde olası sonuçları söyler.
          Açıklamaları: Çocuklara günlük yaşamlarında, okulda veya evde yapılacak işlerde sorumluluk verilmesi önemlidir. Çocukların
          yaşamın değişik alanlarında sorumluluk alabilmesi için öncelikle farkındalık geliştirmesini sağlamak gerekir. Bunun yanı sıra
          çevresindeki yetişkinlerin doğru tutumları benimseyip çocuklara model olmaları önemlidir. Çocuklar yaşamın sürdürülebilmesi
          için gerekli olan varlıkları (toprak, su, enerji, gıda gibi) verimli kullanmayı, canlıların bakımını üstlenip korumayı, çevresindeki
          güzellikleri korumak üzere sorumluluk almayı öğrenmelidir. Bilinçli tüketici olan, sorumluluk sahibi vatandaşlar yetiştirmenin
          temelleri ancak böyle atılabilecektir.
          Kazanım 11. Atatürk ile ilgili etkinliklerde sorumluluk alır.
          Göstergeleri: Atatürk ile ilgili etkinliklere katılır. Atatürk ile ilgili duygu ve düşüncelerini farklı etkinliklerle ifade eder.
          Açıklamaları: Çocuğun Atatürk ile ilgili etkinliklere katılmasını sağlamak için yaşına uygun eğitim ortamları düzenlenmelidir.
          Çocuğun etkinliklere katılımında duygularını ifade etmesine fırsat verilmelidir.
          Kazanım 12. Değişik ortamlardaki kurallara uyar.
          Göstergeleri: Değişik ortamlardaki kuralların belirlenmesinde düşüncesini söyler. Kuralların gerekli olduğunu söyler. İstekleri
          ile kurallar çeliştiğinde kurallara uygun davranır. Nezaket kurallarına uyar.
          Açıklamaları:  Çocuklar  farklı  ortamlarda  var  olan  kurallara  uyarken  zaman  zaman  da  farklı  ortamlardaki  kuralların
          belirlemesinde  görev  alır.  Çocukların  kurallarını  kendilerinin  belirleyebileceği  yerler;  sınıf,  ev,  sokak  gibi  farklı  ortamlardır.
          Kurallar belirlenirken çocukların görüşleri alınmalı, çocuklarla beraber karar verilmesine dikkat edilmelidir. Sınıfta öğretmen ve
          çocuklar  kuralları  beraber  koyarsa,  çocuklar  kuralların  neden  konulduğunu  anlar  ve  kurallara  isteyerek  uyarlar.  Ayrıca
          toplumsal yaşamın devam ettirilmesi için gerekli olan görgü kuralları (teşekkür etme, selamlaşma, rica etme, özür dileme, sofra
          kurallarına uyma gibi), temizlik kuralları (tuvaletten sonra ve yemekten önce/sonra ellerini yıkama, eliyle yemek yememe gibi)
          ve trafik kuralları (kırmızı ışıkta durma, yeşil ışıkta geçme, taşıtlara binerken sıra ile binme gibi) uymamız gereken kurallardır.
          Çocukların kuralları içselleştirebilmesi için etkinlikler aracılığıyla doğru tutumlar kazandırılmalıdır.
          Kazanım 13. Estetik değerleri korur.
          Göstergeleri: Çevresinde gördüğü güzel ve rahatsız edici durumları söyler. Çevresini farklı biçimlerde düzenler. Çevredeki
          güzelliklere değer verir.
          Açıklamaları: Çocuğun doğal ve yapılandırılmış (yapay) çevrede gözlemlediği güzellikleri ve bu güzellikleri korumak için neler
          yapılabileceğini ifade etmesine ve istediği düzenlemeleri yapmasına olanak tanınmalıdır. Çocuğun yakın çevresini estetik bir
          biçimde düzenlemesine fırsat tanıyacak öğrenme süreçleri oluşturulmalıdır. Çocuğun çevresindeki nesne ve varlıklara değer
          verebilmesi için onlar hakkında bilgi sahibi olması gerektiği unutulmamalıdır.
          Kazanım 14. Sanat eserlerinin değerini fark eder.
          Göstergeleri: Sanat eserlerinde gördüklerini ve işittiklerini söyler. Sanat eserleri ile ilgili duygularını açıklar. Sanat eserlerinin
          korunmasına özen gösterir.
          Açıklamaları: Çocukların sanat eserlerinde kullanılan renkler, kullanılan şekiller, çizgiler, eserin ve eserde yer alan figürlerin
          boyutları,  eserin  dokusu,  ritmi  gibi  özelliklerini  incelemesi  veya  dinlemesi  önemlidir.  Sanat  eserlerinin  resimle
          sınırlandırılmaması; heykel, grafik, fotoğraf, mimari yapılar ve klasik müzik gibi diğer sanat eserlerinin de öğrenme süreçlerinde
          kullanılması önerilmektedir. Sanat eserleri incelendikten ve dinlendikten sonra çocukların eserin kendileri üzerinde yarattığı
          duygu ve düşünceleri ifade etmesine olanak tanınmalıdır. Sanat eserleri ve sanatçılarla ilgili etkinliklerde çocukları


                                                                                                                27
                            ar      ge                                            / bursailmemarge     bursaarge.meb.gov.tr

                             BURSA
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34