Page 50 - ECEP_Kitap
P. 50

BİLİŞSEL GELİŞİMLE İLGİLİ KAZANIMLAR


                  GÖSTERGELERİ VE AÇIKLAMALARI




          Kazanım 1. Nesne/durum/olaya dikkatini verir.
          Göstergeleri: Dikkat edilmesi gereken nesne/durum olaya odaklanır. Dikkatini çeken nesne/durum/olaya yönelik sorular sorar.
          Dikkatini çeken nesne/durum/olayı ayrıntılarıyla açıklar.
          Açıklamaları: Çocukların dikkat süreleri kısadır ve bireysel olarak farklılık gösterir. Çocuğun herhangi bir nesne veya olaya
          ilgisini  çekip,  dikkatini  yoğunlaştırması  için  onun  dikkatini  dağıtacak  uyaranlar  ortadan  kaldırılmalı,fiziksel  ve  duygusal
          ihtiyaçları  karşılanmış  olmalıdır.  Yapılan  çalışmalarda  dikkat  edilmesi  gereken  ögeleri  farkederek  söylemeleri  için  çocuklar
          desteklenmelidir.
          Kazanım 2. Nesne/durum/olayla ilgili tahminde bulunur.
          Göstergeleri: Nesne/durum/olayla ilgili tahminini söyler. Tahmini ile ilgili ipuçlarını açıklar. Gerçek durumu inceler. Tahmini ile
          gerçek durumu karşılaştırır.
          Açıklamaları: Çocuğun çevresinde gelişen çeşitli durum ve olayları inceleyerek ipuçlarının farkına varması,bunları bir araya
          getirerek süreç/durumla ilgili tahminde bulunması beklenir. Ardından tahminlerini var olandurumla karşılaştırması için çocuğa
          fırsat verilmelidir.
          Kazanım 3. Algıladıklarını hatırlar.
          Göstergeleri: Nesne/durum/olayı  bir  süre  sonra  yeniden  söyler.  Eksilen  veya  eklenen  nesneyi  söyler.  Hatırladıklarını  yeni
          durumlarda kullanır.
          Açıklamaları: Çocuğun  deneyimlediklerini  hatırlayıp  ifade  etmesi  için  gerekli  öğrenme  ortam  ve  durumları  oluşturulmalıdır.
          Çocukların  hatırladıklarını  değişik  durumlarda  işe  yarar  olarak  kullanmaları  (günlük  yaşam  becerileriyle  ilişkilendirerek)  için
          desteklenmeleri gereklidir.
          Kazanım 4. Nesneleri sayar.
          Göstergeleri: İleriye/geriye doğru birer birer ritmik sayar. Belirtilen sayı kadar nesneyi gösterir. Saydığı nesnelerin kaç tane
          olduğunu söyler. Sıra bildiren sayıyı söyler. 10’a kadar olan sayılar içerisinde bir sayıdan önce ve sonra gelen sayıyı söyler.
          Açıklamaları:  Çocuktan  belli  sayıdaki  nesne  grubunu  dokunarak  saydıktan  sonra  son  söylediği  sayının  nesne  grubunun
          toplam sayısını gösterdiğini fark etmesi beklenir. Örneğin; Bir tabakta 5 tane kurabiye varsa çocuktan ilk önce bunları sayması,
          sonra “kaç tane” diye sorulduğunda 5 (beş) yanıtını vermesi beklenir. Nesne grubunda birinci, ikinci sıradaki nesnenin kaçıncı
          olduğunu söylemesi beklenir. Verilen sayıdan önce/sonra gelen sayının hangi sayı olduğunu söylemesi beklenir.
          Kazanım 5. Nesne veya varlıkları gözlemler.
          Göstergeleri:  Nesne/varlığın  adını,  rengini,  şeklini,  büyüklüğünü,  uzunluğunu,  dokusunu,  sesini,  kokusunu,  yapıldığı
          malzemeyi, tadını, miktarını ve kullanım amaçlarını söyler.
          Açıklamaları: Nesne  veya  varlıkların  ad,  renk,  şekil,  büyüklük,  uzunluk,  doku  (pürüzlü,  kaygan,  sert,  yumuşak)  koku,  ses
          (yüksek-alçak, kalın-ince sesler), yapıldığı malzeme (plastik, tahta, kumaş vb), tat ve miktar gibi özelliklerini ele alan değişik
          etkinlikler yapılarak çocukların bu kazanımları gerçekleştirmeleri desteklenmelidir.
          Kazanım 6. Nesne veya varlıkları özelliklerine göre eşleştirir.
          Göstergeleri:  Nesne/varlıkları  bire  bir  eşleştirir.  Nesne/varlıkları  rengine,  şekline,  büyüklüğüne,  uzunluğuna,  dokusuna,
          sesine, yapıldığı malzemeye, tadına, kokusuna, miktarına ve kullanım amaçlarına göre ayırt eder, eşleştirir. Eş nesne/varlıkları
          gösterir. Nesne/varlıkları gölgeleri veya resimleriyle eşleştirir.
          Açıklamaları: Etkinliklerde öğretmenlerin “eş” ve “eşit” kavramlarını karıştırmamaya özen göstermesi gerekir. Eşlik teriminin
          somut nesneler, eşitlik teriminin ise sayılar gibi soyut kavramlar için kullanıldığı unutulmamalıdır. Öncelikle bire bir eşleştirme
          ardından  herhangi  bir  özelliğine  göre  eşleştirme  ve  son  olarak  da  eş  nesneleri/  varlıkları  gösterme  etkinlikleri  yapılmalıdır.
          Nesne/varlıkları ve nesne gruplarını uygun rakamla eşleştirme
          etkinlikleri en son yapılacak etkinliklerdir.
          Kazanım 7. Nesne veya varlıkları özelliklerine göre gruplar.
          Göstergeleri:  Nesne/varlıkları  rengine,  şekline,  büyüklüğüne,  uzunluğuna,  dokusuna,  sesine,  yapıldığı  malzemeye,  tadına,
          kokusuna, miktarına ve kullanım amaçlarına göre gruplar.
          Açıklamaları:  Gruplama  etkinliklerinde  çocukların  gelişim  özelliklerine  dikkat  edilerek  öncelikle  birbirinden  kolaylıkla  ayırt
          edilebilen  nesne/varlıklar  tercih  edilmelidir.  Giderek  birbirine  daha  çok  benzeyen  nesne/  varlıklarla  çalışılmalıdır.  Örneğin
          “renkli kâğıtlarla beyaz kâğıtları ayırt etmek, düz beyaz kâğıtla çizgili veya kareli beyaz kâğıdı ayırt etmekten daha kolaydır.
          Çocuktan  iki  veya  daha  fazla  nesne  veya  varlığı  renk,  şekil,  büyüklük,  uzunluk,  doku,  tat,  koku,  ağırlık,  ses  (doğal  sesler,
          müzikal sesler), miktar (az-çok; en az-en çok; birkaç) ve kullanım amaçları (mutfakta kullanılanlar, temizlik için kullanılanlar
          vb.) gibi özelliklerine göre gruplaması beklenir.

                                                                                                                48
                            ar      ge                                            / bursailmemarge     bursaarge.meb.gov.tr

                             BURSA
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55