Page 52 - ECEP_Kitap
P. 52

BİLİŞSEL GELİŞİMLE İLGİLİ KAZANIMLAR


                  GÖSTERGELERİ VE AÇIKLAMALARI





          Kazanım 15. Parça-bütün ilişkisini kavrar.
          Göstergeleri: Bir bütünün parçalarını söyler. Bütün ve yarımı gösterir. Bir bütünü parçalara böler. Parçaları birleştirerek bütün
          elde eder.
          Açıklamaları: Yapbozlar, insan vücudu ve yüzü, hayvanlar, yiyecekler ve çocukların günlük hayatta sıklıkla kullandığı gerçek
          nesneler  ve  oyuncaklar  parça  bütün  ilişkisinin  kavranmasında  yararlanılabilir.  Çocukların  parça  bütün  ilişkisini  kavrayacağı
          nesnelerin ayırt edici özelliklerinin olmasına dikkat edilmelidir.
          Kazanım 16. Nesneleri kullanarak basit toplama ve çıkarma işlemlerini yapar.
          Göstergeleri: Nesne grubuna belirtilen sayı kadar nesne ekler. Nesne grubundan belirtilen sayı kadar nesneyi ayırır.
          Açıklamaları:  10’a  kadar  toplama  ve  çıkarma  işlemleri  yalnızca  nesneler  kullanılarak  yaptırılmalıdır.  Nesnenin  gruba  dâhil
          edilmesinin  bir  “artış-çoğalma”,  nesnenin  gruptan  çıkarılmasının  bir  “azalma-eksilme”  olduğu  vurgulanmalıdır.  Düzenlenen
          etkinlikler sırasında tahta veya kâğıt üzerinde rakamlarla toplama ve çıkarma yapılması uygun değildir.
          Kazanım 17. Neden-sonuç ilişkisi kurar.
          Göstergeleri: Bir olayın olası nedenlerini söyler. Bir olayın olası sonuçlarını söyler.
          Açıklamaları: Çocuğa açık uçlu sorular sorularak herhangi bir olay veya durumun sonucu hakkında düşüncelerini belirtmesi
          beklenir; sonucu belli olan bir durumun olası nedenlerini bulması istenir. Öykü okuma veya resim yapma etkinliklerinde de bu
          göstergelerin gözlenebileceği öğrenme süreçleri planlanabilir.
          Kazanım 18. Zamanla ilgili kavramları açıklar.
          Göstergeleri: Olayları oluş zamanına göre sıralar. Zaman ile ilgili kavramları anlamına uygun şekilde açıklar. Zaman bildiren
          araçların işlevlerini açıklar.
          Açıklamaları: Çocuklar için zaman kavramı soyuttur. Bu nedenle kendi yaşamları ve yakın çevreleriyle ilişkilendirebilecekleri
          durumlardan  yararlanılmalıdır.  Çocukların  kendi  yaşantılarına  ilişkin  deneyimleri  ile  “dün  oynadığımız  oyun”  “bugün
          gideceğimiz  gezi”  “yarın  okula  gelecek  misafir”  gibi  zaman  bildiren  kavramlar  etkinliklerle  bütünleştirilerek  ele  alınmalıdır.
          Ayrıca sınıftaki saat ve takvimlerin kullanılmasına çocuklar da dâhil edilmeli ve işlevlerine dikkat çekilmelidir.
          Kazanım 19. Problem durumlarına çözüm üretir.
          Göstergeleri: Problemi söyler. Probleme çeşitli çözüm yolları önerir. Çözüm yollarından birini seçer. Seçtiği çözüm yolunun
          gerekçesini söyler. Seçtiği çözüm yolunu dener. Çözüme ulaşamadığı zaman yeni bir çözüm yolu seçer. Probleme yaratıcı
          çözüm yolları önerir.
          Açıklamaları: Çocukların günlük yaşantıları içinde karşılaştıkları anlık problemler üzerinde fikirler geliştirmeleri beklenir. Bunun
          yanında, çocuklara …-mış gibi yapıp olası problem durumları sunularak da probleme yönelik öneriler geliştirmeleri beklenebilir.
          Çocukların problemlerin çözümüne yönelik birbirlerinin önerilerini paylaşmaları teşvik
          edilmelidir.  Çeşitli  problem  durumları  oluşturularak  çocukların  özgün  çözüm  yolları  önermeleri,  denemeleri  ve  neden  sonuç
          ilişkisini  de  dikkate  alarak  açıklama  yapmaları  beklenir.  Problemi  çözerken  giderek  daha  orijinal  çözümler  önermesi  için
          gerekirse model olunmalıdır.
          Kazanım 20. Nesne/sembollerle grafik hazırlar.
          Göstergeleri:  Nesneleri  kullanarak  grafik  oluşturur.  Nesneleri  sembollerle  göstererek  grafik  oluşturur.  Grafiği  oluşturan
          nesneleri veya sembolleri sayar. Grafiği inceleyerek sonuçları açıklar.
          Açıklamaları:  Grafik  çalışmaları  için  başlangıçta  somut  nesneler  kullanılmalıdır.  Sınıftaki  kalemler/legolar/  mandallar  vb.
          renklerine  göre  gruplandırılıp  doğrusal  bir  düzen  içinde  sıralanarak  renk  grafikleri  oluşturulabilir.  Günlük  yaşamlarındaki
          durumları yansıtan sorulara verdikleri yanıtlar da grafiğe dönüştürülebilir. Örneğin, okula servisle gelenler ve anne-babasıyla
          gelenler özel bir sembol ile somutlaştırılır ve bu semboller yan yana veya üst üste sıralanarak grafik oluşturulur.
          Kazanım 21. Atatürk’ü tanır ve Türk toplumu için önemini açıklar.
          Göstergeleri: Atatürk’ün hayatıyla ilgili belli başlı olguları söyler. Atatürk’ün kişisel özelliklerini söyler. Atatürk’ün değerli bir
          insan olduğunu söyler. Atatürk’ün getirdiği yenilikleri söyler. Atatürk’ün getirdiği yeniliklerin önemini söyler.
          Açıklamaları:  Bu  kazanımın  ele  alınacağı  etkinlikler  sırasında  çocukların  yaşları  dikkate  alınarak  basit  temel  bilgilere  yer
          verilmelidir.  Örneğin,  Atatürk’ün  doğum  yeri,  anne  ve  babasının  isimleri,  asker  ve  komutan  olduğu,  çocukları  çok  sevdiği,
          onlara  bir  bayram  armağan  ettiği  gibi  olgular  öyküler,  canlandırmalar,  kitap  inceleme,  film  ve  belgeseller  aracılığı  ile
          kazandırılmaya çalışılmalıdır.



                                                                                                                50
                            ar      ge                                            / bursailmemarge     bursaarge.meb.gov.tr

                             BURSA
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57