Page 51 - ECEP_Kitap
P. 51

BİLİŞSEL GELİŞİMLE İLGİLİ KAZANIMLAR


                  GÖSTERGELERİ VE AÇIKLAMALARI





          Kazanım 8. Nesne veya varlıkların özelliklerini karşılaştırır.
          Göstergeleri: Nesne/varlıkların rengini, şeklini, büyüklüğünü, uzunluğunu, dokusunu, sesini, kokusunu, yapıldığı malzemeyi,
          tadını, miktarını ve kullanım amaçlarını ayırt eder, karşılaştırır.
          Açıklamaları: Çocukların iki veya daha fazla nesne veya varlığın renk, şekil, büyüklük, uzunluk, doku, ağırlık, ses,miktar ve
          yapıldığı malzeme (plastik, ahşap, kumaş vb.) gibi özellikleri temel alarak farklılık ve benzerlikleri karşılaştırmaları beklenir.
          Kazanım 9. Nesne veya varlıkları özelliklerine göre sıralar.
          Göstergeleri: Nesne/varlıkları uzunluklarına, büyüklüklerine, miktarlarına, ağırlıklarına, renk tonlarına göre sıralar.
          Açıklamaları: Sıralama karşılaştırma yapabilmeyi gerektirir. Bu nedenle birimler arasındaki farkların belirgin olması gerekir.
          Örneğin,  çocuğun  ağırlığı  karşılaştırarak  sıralayabilmesi  için  ağır  ve  hafif  nesneler  arasındaki  farkın  çocuk  tarafından
          hissedilebilecek kadar belirgin olması sağlanmalıdır. Çocuğun gelişim seviyesine göre
          sıralanacak nesne sayısı ayarlanmalıdır.
          Kazanım 10. Mekânda konumla ilgili yönergeleri uygular.
          Göstergeleri:  Nesnenin  mekândaki  konumunu  söyler.  Yönergeye  uygun  olarak  nesneyi  doğru  yere  yerleştirir.  Mekânda
          konum alır. Harita ve krokiyi kullanır.
          Açıklamaları:  Mekânda  konum  ile  ilgili  yönergeler;  yön,  yakın,  uzak,  altında,  üstünde,  önünde,  arkasında,  yanında  gibi
          kavramları  içermelidir.  Çocukların  nesnelerin  mekândaki  konumlarını  anlayabilmesi  için  legolar,  bloklar  gibi  nesneler
          kullanılarak  basit  etkinlikler  yapılabilir.  Bu  gibi  etkinliklerden  sonra  basit  krokiler/haritalar  çocuklara  gösterilir  ve
          krokinin/haritanın nasıl okunacağı konusunda rehberlik edilir. Krokide çizilmiş şekillerin ne anlama geldiği ve birbirlerine göre
          konumları  incelenir.  Daha  sonra  çocukların  en  çok  bildiği  bir  alanda  (sınıf,  bahçe  vb.)  yönergeler  doğrultusunda  basit
          krokiler/haritalar  oluşturmalarına  yönelik  etkinlikler  yapılır.  Saklambaç  oyunları,  hazine  avı  gibi  oyunlar  çocukların  krokileri
          somutlaştırmalarına yardımcı olur ve süreci oyunlaştıracağı için eğlenceli kılar.
          Kazanım 11. Nesneleri ölçer.
          Göstergeleri: Ölçme sonucunu tahmin eder. Standart olmayan birimlerle ölçer. Ölçme sonucunu söyler. Ölçme sonuçlarını
          tahmin ettiği sonuçlarla karşılaştırır. Standart ölçme araçlarının neler olduğunu söyler.
          Açıklamaları: Standart olmayan ölçme birimi olarak kalem, pipet, kürdan, silgi, lego, kitap, kâğıt gibi malzemelerle parmak,
          karış, kulaç, adım, ayak gibi doğal ölçme birimleri kullanılmalıdır.
          Kazanım 12. Geometrik şekilleri tanır.
          Göstergeleri: Gösterilen geometrik şeklin ismini söyler. Geometrik şekillerin özelliklerini söyler. Geometrik şekillere benzeyen
          nesneleri gösterir.
          Açıklamaları:  Düzenlenecek  etkinlikler  sırasında  öğretmenlerin  daire  ve  çember  terimlerini  doğru  kullanmaya  özen
          göstermeleri gerekmektedir. Çemberin içi boştur, sadece yuvarlak alanın etrafını kaplamaktadır. Daire ise içi dolu yuvarlak
          alanı tanımlamaktadır. Üçgen, daire, kare, dikdörtgen ve elips geometrik şekillerinin üzerinde
          durulmalıdır. Gelişimsel seviyesi uygun olan çocuklarla çokgenler üzerinde de çalışılabilir.
          Kazanım 13. Günlük yaşamda kullanılan sembolleri tanır.
          Göstergeleri: Verilen açıklamaya uygun sembolü gösterir. Gösterilen sembolün anlamını söyler.
          Açıklamaları: Semboller seçilirken çocukların yaş grubuna ve ihtiyaçlarına uygun, dikkatlerini çekecek semboller olmasına
          özen gösterilmelidir. Bu kazanımda sözü edilen semboller; trafik, tehlike, WC, geri dönüşüm, yön okları gibi işaretlerdir.
          Kazanım 14. Nesnelerle örüntü oluşturur.
          Göstergeleri: Modele bakarak nesnelerle örüntü oluşturur. En çok üç ögeden oluşan örüntüdeki kuralı söyler. Bir örüntüde
          eksik bırakılan ögeyi söyler, tamamlar. Nesnelerle özgün bir örüntü oluşturur.
          Açıklamaları:  Örüntü,  en  az  iki  nesneden  oluşan  “çekirdek”  grubun  belli  bir  kurala  göre  sıralanması  ve  bu  kuralın  ardışık
          olarak tekrar edilmesi durumudur. Örüntü somut nesnelerle başlatılmalıdır. Örneğin, “mandal+boncuk, mandal+boncuk” ikili bir
          örüntüdür. Var olan örüntüyü genişlettiğimizde; “mandal+boncuk+pipet, mandal+boncuk+pipet” şeklinde örüntüyü genişleterek
          sürdürmeleri  beklenir.  Çocuklardan  önce  model  olarak  verilen  örüntüyü  devam  ettirmeleri,  ardından  kendi  örüntülerini
          yapmaları beklenir.






                                                                                                                49
                            ar      ge                                            / bursailmemarge     bursaarge.meb.gov.tr

                             BURSA
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56